Hur montera däck själv?

Jag skrev några inlägg tidigare som handlar om hur man demonterar bildäck från fälg. Detta är kanske inte något för alla, men om du har lite plats så kan du snabbt tjäna in utrustningen som behövs. Du har dessutom möjlighet att köpa rätt däck oavsett vilka fälgar de sitter på. Det gör att du har lite mer valmöjlighet på till exempel Blocket. Du kan också montera däcken du beställt på nätet själv. Nedan tips är mest för dig som kör en ”normal” bil, utan alltför låg profil på däcken. Till monteringsverktyget jag använder nedan finns ett speciellt monteringsjärn att köpa som inte repar aluminiumfälgar.

Fälgjärn för aluminium fälgar
Fälgjärn för aluminium fälgar

Men det går att använda verktyget som medföljer, tillsammans med ett däckjärn, om man är lite försiktig.

Man behöver smörja upp däcket ordentligt runt innerkanten så att det går på lätt. Jag har kletat lite utanför, som du ser på bilden nedan. Det blir gärna så när man ska smörja in däcket inför demontering, då det inte är så lätt att komma åt under fälgkanten. Se kranga-dack-del-3-av-med-dacket. Det brukar dock inte göra något. Fettet som syns på däcksidan försvinner så gott som omedelbart när du börjar köra på däcket.

montera däck 1

När du ska montera däcket, med eller utan maskin, så går det bra att lägga på däcket som ovan bild för hand. Se till att kanten av däcket (längst ner) lägger sig mot fälgens ”insjunkna” del, så att det går lätt att kränga det över kanten. Med denna lilla däckmaskin medföljer en lång stång man kan använda för att få på däcket. Men i detta läge så är det enklare att använda ett vanligt däckjärn.

montera däck 2Sätt in det under kanten på däcket och lyft. Klart! Här har du den stora fördelen med denna lilla däckmonterare. Däcket sitter fast, så du har båda händerna fria. Gör du detta med en lös fälg så vill den gärna flytta på sig och allt blir lite krångligare. Med denna så slipper man dessutom kravla på golvet. Bara det. Däckjärnet är köpt på Biltema. Kostar några hundra, men håller i en evighet, om du använder det som tänkt.
Nedan försökte jag visa hur den medföljande stången fungerar, men det visade sig vara svårt att ta kort och montera på en gång, så om du vill ha mer noggrann info om hur denna apparat fungerar, kolla på youtube. Där finns massor av filmer om detta, dock oftast engelskspråkiga.
För att kunna få på resten av däcket nedan så skulle jag behövt trycka ner däcket mer på vänster sida. Om man inte gör det så får man inte på mer än som på nedan bild.

Montera däck 3

Efter att ha tryckt ner däcket närmast kameran nedan så löser man även detta väldigt lätt med ett vanligt däckjärn. För att trycka ner däcket räcker det med att hänga sig på med handkraft.

montera däck 4

Ok, nu är däcket på. Pumpa upp däcket innan du sätter på ventilen så snäpper det fast lättare runt fälgen. Det kan smälla rätt bra när det poppar på plats, så hörselskydd är inte att förakta. Jag brukar blåsa upp det till ungefär 3 kg, så det tätar ordentligt. Sedan tar jag bort luftpåfyllaren och skruvar i ventilen. Då har jag ungefär 2.4 kg kvar när jag är klar. Ev. får man efterfylla lite. Jag har lite högre lufttryck än rekommenderat. 2.4 är lagom. Däcken rullar lite lättare med något högre tryck.